<p>Kamu görevlileri sendikaları ile konfederasyonların üye sayılarına ilişkin istatistikler hakkındaki tebliğ, 8 Temmuz’da Resmî Gazete’de yayımlandı. Bu tebliğle birlikte yetkili sendika ve konfederasyona ilişkin Mayıs ayında varılan mutabakatlar, resmîleşti.</p><p> </p><p>Buna göre, Memur-Sen 836 bin üyeyle açık ara en büyük konfederasyon oldu. Memur-Sen’i 445 bin 729 üye ile Türkiye Kamu-Sen, 236 bin 203 üye ile KESK izledi.</p><p> </p><p>2 milyon 354 bin 314 memurdan 1 milyon 679 bin 28’i sendika üyesi. Memurların genel sendikalaşma oranı % 71.32 seviyesinde gerçekleşirken Eğitim-Bir-Sen 340 binle en çok üyeye sahip sendika oldu. Sendikalaşma oranı itibariyle en yüksek oran ise % 60’la Memur-Sen’e bağlı Diyanet-Sen’de. Memur-Sen 2013 yılında olduğu gibi 11 iş kolunun tamamında yetkili olarak gücüne güç kattı.</p><p> </p><p>Türkiye Kamu-Sen ve KESK’in, son 3-5 yılda doğal sınırlarına ulaştıklarını hatta memur artışına rağmen toplam çalışan memur sayısına bakıldığında rakamsal duraklamanın ötesinde önemli oransal bir düşüşün olduğu görülmektedir. Bu düşüş, iki konfederasyonun önümüzdeki süreçte -bugünkü şartlar itibariyle- bırakın sıçrama yapmalarını, büyük gerilemeler hatta çöküşler yaşayacaklarını göstermektedir.</p><p> </p><p>Konfederasyonların son 3 dönem üye sayılarına baktığımızda çarpıcı sonuçlar ortaya çıkıyor. Toplam çalışan memur sayısı 2012, 2013 ve 2015 yıllarında -sırasıyla- 2 milyon 17 bin, 2 milyon 134 bin, 2 milyon 354 bin.</p><p>Konfederasyonların 2012, 2013 ve 2015 yıllarındaki resmî üye sayıları ise -yine sırayla- Memur Sen 650 bin, 707 bin, 836 bin; Türkiye Kamu Sen 418 bin, 444 bin, 445 bin; KESK ise 240 bin, 237 bin ve 236 bin şeklinde.</p><p> </p><p>Bu sonuçların bize gösterdiği tablo şudur: Her geçen gün büyüyen Memur-Sen, bu gidişle büyümeye devam edecektir. 2013 yılında 11 iş kolunun tamamında yetkiyi alan Memur-Sen, 2015 yılında arayı daha da açarak 11 iş kolundaki yetkisini taçlandırmıştır. Bir süre daha böyle giderse Memur-Sen’in, hâkim konfederasyon olma yolunda büyük mesafeler kat etmesi kaçınılmaz bir durumdur.</p><p> </p><p>Kamuoyundaki algı yönetiminin belli bazı kişi ve toplum kesimlerinde başarılı olmasını bir yana bırakırsak unutulmaması gereken hususun, bu günlere kolay gelinmediği gerçeğifdir. Şu tespitleri hatırlatmakta yarar var: Bugün kamu sendikaları arasında en kıdemli sendika olan Eğitim-Bir-Sen, 14 Şubat 1992 yılında Eğitim-Bir adıyla kuruldu. Memur-Sen ise 1995 yılında kurularak bir duygu, fikir ve medeniyet tasavvuru etrafında toplanan sendikaları tek çatı altında topladı.</p><p> </p><p>İlk olarak 2004 yılında Diyanet ve Vakıf Hizmetleri iş kolunda Diyanet-Sen’le toplu görüşme masasına oturan Memur-Sen, ilerleyen süreçte önce 2006 yılında Yerel Yönetim Hizmetler iş kolunda Bem-Bir-Sen’le, sonra 2008 yılında Tarım ve Ormancılık Hizmetleri iş kolunda Toç Bir-Sen’le, ardından 2009 yılında Sağlık ve Sosyal Hizmetler iş kolunda Sağlık-Sen’le yetki masasına oturmuş, yine aynı yıl yetkili sendika sayısını dörde çıkararak Toplu Görüşme Heyeti Başkanlığı görevini üstlenmiştir.</p><p> </p><p>Devam eden başarılı süreçte 2010 yılında Enerji, Sanayi ve Madencilik Hizmetleri iş kolunda Enerji Bir-Sen, 2011 yılında Eğitim-Öğretim ve Bilim Hizmetleri iş kolunda Eğitim-Bir-Sen’le yetki mücadelesinde büyük cepheler kazanmıştır. Böylelikle Memur-Sen 2012 yılına gelindiğinde, Kültür ve Sanat Hizmetleri iş kolu dışındaki 11 iş kolundan 10’unda yetkiyi almış oldu.</p><p> </p><p>Yukarıda geçtiği üzere 2013 yılında 11 iş kolunun tamamında yetkiyi alan Memur-Sen, 2015 yılında ise arayı daha fazla açarak 11 iş kolundaki yetkisini pekiştirmiştir.</p><p> </p><p>Demokratik teneffüs imkânı oluşturup korundukça, “uçlar”dan Memur-Sen’e doğru kaymalar devam edecek, Memur-Sen bir büyük aile, büyük bir çekim merkezi, makul, mutedil bir adres olmayı sürdürecektir. Bu sayede fark iyice artacak, makas iyice açılacak, alanlarda da yetkili olacak ve ‘hâkim konfederasyon’ literatüre de girecektir.</p><p> </p><p>İş kolları bazında yetkili sendika ve en yakın takipçiye ilişkin veriler de Memur-Sen’in ‘hâkim konfederasyon’ yolundaki durumunu desteklemektedir. İşte o veriler:</p><p> </p><p>Büro, Bankacılık ve Sigortacılık Hizmetleri: Memur-Sen’e bağlı Büro Memur-Sen: 54.908, Türkiye Kamu-Sen’e bağlı Türk Büro-Sen: 48.831. </p><p> </p><p>Eğitim-Öğretim ve Bilim Hizmetleri: Memur-Sen’e bağlı Eğitim-Bir-Sen: 340.365, Türkiye Kamu-Sen’e bağlı Türk Eğitim-Sen: 220.041.</p><p> </p><p>Sağlık ve Sosyal Hizmetler: Memur-Sen’e bağlı Sağlık-Sen: 211.648, Türkiye Kamu-Sen’e bağlı Türk Sağlık-Sen: 101.478.</p><p> </p><p>Yerel Yönetim Hizmetler: Memur-Sen’e bağlı Bem-Bir-Sen: 62.024, KESK’e bağlı Tüm Bel-Sen: 27.680. </p><p> </p><p>Basın, Yayın ve İletişim Hizmetleri: Memur-Sen’e bağlı Birlik Haber-Sen: 14.576, Türkiye Kamu-Sen’e bağlı Türk Haber-Sen: 8.668.</p><p> </p><p>Kültür ve Sanat Hizmetleri: Memur-Sen’e bağlı Kültür Memur-Sen: 4.956, KESK’e bağlı Kültür Sanat-Sen: 4.553.</p><p> </p><p>Bayındırlık, İnşaat ve Köy Hizmetleri: Memur-Sen’e bağlı Bayındır Memur-Sen: 14.837, Türkiye Kamu-Sen’e bağlı Türk İmar-Sen: 7,030. </p><p> </p><p>Ulaştırma Hizmetleri: Memur-Sen’e bağlı Ulaştırma Memur-Sen: 9.228, Türkiye Kamu-Sen’e bağlı Türk Ulaşım-Sen: 7.940.</p><p> </p><p>Tarım ve Ormancılık Hizmetleri: Memur-Sen’e bağlı Toç Bir-Sen: 36.625, Türkiye Kamu-Sen’e bağlı Türk Tarım Orman-Sen: 12.255. </p><p> </p><p>Enerji, Sanayi ve Madencilik Hizmetleri: Memur-Sen’e bağlı Enerji Bir-Sen: 16.153, Türkiye Kamu-Sen’e bağlı Türk Enerji-Sen: 6.694.</p><p> </p><p>Diyanet ve Vakıf Hizmetleri: Memur-Sen’e bağlı Diyanet-Sen: 71.185, Türkiye Kamu-Sen’e bağlı Türk Diyanet Vakıf-Sen: 17.004. </p><p> </p><p>2017 yılına ait resmî veriler bakalım nasıl gerçekleşecek? Hep birlikte göreceğiz. Öncelikle 2015 yılı sendika sayılarına göre oluşturulan toplu sözleşme masası, bakalım hangi şartlarda kurulacak, nasıl sonuçlanacak? Buradaki başarı veya başarısızlık 2017 toplu sözleşme masasına giden sayılara da etki edecektir. Kısmetse gelecek yazılarda değerlendirmeye çalışalım.</p><p> </p>