İnsan; yeryüzünün en karmaşık mantık yapısına sahip varlığıdır hiç şüphesiz.
O, ne hayvana ne bitkiye ne ota ne mantara ne güneşe ne aya benzer.
O, yeri gelir yeryüzünü imar eder yeri gelir tüm kainatı felakete sürükler.
Sınırlı ömrüyle, yetersiz gücüyle boyundan büyük işlere talip olur.
Her şeyin üstesinden gelebileceğini sanır.
Peki insanı ve yapabileceklerini kimden öğrenmeliyiz?
Tabiki Allah' tan. Çünkü insanı yaratan ve onu en iyi tanıyandır Allah. Yeryüzüne gönderip çeşitli kullanım kılavuzları ile onu tanıtandır Allah.

Tabi materyalist görüşler ve filozoflar da anlayabildikleri kadar tanımlamıştır insanı.
Gelin önce filozofların tanımlarıyla başlayalım.
Thales: “İnsan, araştıran bir hayvandır” der,
Sokrates: “İnsan, sorgulayan bir hayvandır” der,
Platon: “İnsan, toplumsal hayvandır” der,
Aristo ise ”insan, düşünen bir hayvandır.” der.
Yani Batılı filozoflar insanın tarifini yaparken, genelde onu hayvanla kıyaslamışlar ve beden tarafına dikkat çekmişler veya sadece o tarafını görebilmişlerdir.

Allah (cc), Kur’ân-ı Kerîm’de birçok âyette insanın iki yönlü bir varlık olduğunu söylemiş ve her iki yönünü ortaya koyan tarifler yapmıştır.
Meselâ;
Biz, hakikaten insanoğlunu şan ve şeref sahibi kıldık. (İsra/70)
Biz insanı en güzel bir biçimde (eşrefi mahluk) yarattık. (Tin/4-5)
Ben yeryüzünde bir halife (temsilcim) yaratacağım, dedi. (Bakara/30)
Biz emaneti, göklere, yere ve dağlara teklif ettik de onlar bunu yüklenmekten çekindiler, sorumluluğundan korktular. Onu insan yüklendi.(Ahzab/72)

Görüldüğü gibi herkes kendi bakış açısı veya bilgi seviyesi veya karar kıldığı üzere farklı tarifler yapmaktadır.
Ama hiç kuşkusuz batılı felsefenin oluşturmaya çalıştığı insan modeli büyük bir yok olma tehlikesi ile karşı karşıyadır.
Bencil, sadece kendi rahatını düşünen, hayatı zevk ve eğlenceden ibaret zanneden, mutfak ve tuvalet arasında ömür tüketen, uçkuru ve hevası için her türlü çılgınlığı yapabilecek nesiller meydana geldi.
Oysa Allah, insanın dünyada yaşamını sağlıklı sürdürebileceği her türlü helâli yaratmış lakin asıl hayatın ölümden sonra olacağını vaad etmiştir.
Tüm bunlarla birlikte kendi sınırlarını koruyan insanları zamanın ve yaratılmışların efendisi haline dönüştürmüştür.
Allah bizi eşrefi mahluk kılsın.

Selam ve dua ile.