İstanbul Medeniyet Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Suluk, "26 Nisan Dünya Fikri Mülkiyet Hakları Günü" kapsamında AA muhabirine yaptığı açıklamada, artık haberlerin dijital ortama taşındığını, reklam gelirlerinin büyük bölümünün buralara kaydığını söyledi.
İçerik üretmenin her geçen gün daha da zorlaştığını dile getiren Suluk, Google ve Facebook gibi büyük platformların bu gelirlerin yüzde 90 gibi bir kısmını aldıklarını belirtti.
Avrupa Birliğinin (AB) bu konuda bazı düzenlemelere gittiğini, benzer bir hazırlığın Türkiye'de de sürdüğünü aktaran Suluk, "AB, bu konuda bir müdahale yaptı ve basın yayıncılarına yani bu gazetelere bağlantılı telif hakları tanıdı. Bu telif hakları şu anda Avrupa'da uygulanıyor. Türkiye'de de dijital telif hakları adı altında medyada yer alan haberleri görüyorsunuzdur. O çerçevede Ankara'da bir hazırlık var. Yakın gelecekte bu yasanın çıkacağı ve gazetelere bağlantılı haklar verileceği aynen AB'de olduğu gibi bu soruna kısmen de olsa bir çözüm üretileceğini bekliyoruz." diye konuştu.
Doç. Dr. Suluk, medya dışındaki şirketlerin de fikri mülkiyetle teması olduğuna dikkati çekerek, şirketlerin kendisinin bir fikri ürün geliştirebildiğini, fikri mülkiyet korumasından yararlanabileceğini vurguladı.
Patentler, markalar, telif haklarının bu konu içerisinde yer aldığını anlatan Suluk, çok sayıda fikri mülkiyet hakkının hem uluslararası hukukta hem de Türk Hukuku'nda kabul edildiğini bildirdi.
Suluk, Türkiye'de marka tescil sayısının çok yüksek olduğunun altını çizerek, "Türkiye'de sadece tescilli 1,5 milyon marka var ve bunlar bir sınıfta değil. Bazı firmalar, bütün sınıfları kapatıyor. Öyle olunca arkadan gelenler marka bulmakta zorlanıyor. Siz bir marka seçtiğinizde başvuru yapıyorsunuz, hemen itirazlarla karşılaşıyorsunuz. Ya da bir ürün üreteceksiniz birinin patentine, faydalı modeline, tasarımına takılıyorsunuz." bilgisini verdi.
Telif temizliği yapılmadan kullanılan içeriklerin ciddi yasal riskler doğurabileceğine değinen Suluk, marka ve patent danışmanlık süreçlerinin maliyetli olduğunu anlattı.