2023 yılı sonu itibariyle Türkiye’nin makarna ihracatından elde ettiği gelir bir önceki yıla kıyasla küçük bir düşüşle 816 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Dünyanın en büyük dördüncü makarna ihracatçısı olan Türkiye makarna ihracatında 1 milyar dolar hedefine çok yaklaştı. 2023 yılında 800 milyon doları aşkın ihracat geliri elde eden Türkiye’nin hedefi yakın gelecekte ihracatta sıçrama yaparak üçüncü sırada bulunan en yakın rakibi Güney Kore’yi geride bırakmak. 2023 yılı rakamlarına göre Türkiye ile Güney Kore arasındaki ihracat geliri farkı 100 milyon doların biraz daha altında seyrediyor. Uzmanlar üretimdeki istikrarı ihracata da yansıttığımız takdirde kısa sürede bunun mümkün olduğunu öngörüyor.

BORIS VOLFMAN:MAKARNA ÇOK KAZANDIRAN BIR ÜRÜN”

Boris Volfman; “ göre Türkiye dünya makarna üretiminde üçüncü sırada yer alıyor. Aynı şekilde dünya makarna ihracatında da dördüncü sıraya konumlanıyoruz. İstikrarlı üretimle ihracatta en yakın rakibimiz olan Güney Kore’yi kısa sürede geçeceğimize inanıyorum. Makarna tüm dünyada severek tüketilen ve pazar sorunu olmayan bir ürün. Bu sebeple iklim koşulları elverdiği sürece üretimimizi artırmaya ve buna paralel olarak ihracatımızı da yükseltmeye yönelik hamleler yapmalıyız. Çünkü makarna bugün bizlere kazandırıyor fakat üzerine yatırım yapıldıkça daha da kazandıracak bir ürün. Türkiye bu üründe dünyanın en iddialı ülkelerinden biri. Kısa vadede İtalya’yı geçmek gerçekçi değil ama Güney Kore ve ABD’yi geçmek makul bir hedef.” şeklinde konuştu.

“İTALYA MARKALAŞMA IŞINDE USTA, ÖRNEK ALMALIYIZ”

Makarna ihracatında hızlı bir gelir artışı için markalaşmanın önemli olduğunu vurgulayan Boris Volfman; “Birçok tarım ürününü incelediğimizde İtalya’nın ihracat konusunda ilk sıralarda yer aldığını görüyoruz. Üstelik bunu yaparken çoğu zaman üretim sıralamasında yer almıyor bile. Örneğin Türkiye için en acı gerçeklerden birisi fındık. İtalya Türkiye’den aldığı fındıkları işleyip bizlerden çok daha yüksek ihracat gelirlerine sahip oluyor. Bunun yolu markalaşmaktan geçiyor, bugün makarna dediğimizde akla hangi ülke geliyor? Elbette İtalya geliyor, tüm dünyada bu sorunun cevabı İtalya’dır. Öyleyse bizler de fason üretim mantığından sıyırılıp Türk makarnasının dünyada bilinirliğini artırmak için çalışmalıyız. Bu uzun ve maliyetli bir yol fakat adım adım büyümek yerine sıçrama yapmak istiyorsak başka çaremiz yok.” dedi.

AFRIKA VE GÜNEY AMERIKA PAZARLARI ÇOK ÖNEMLI”

Boris Volfman; “TÜİK verilerine göre Türkiye 2023 yılında en büyük makarna ihracatını 142.128.052 dolar ile bir Afrika ülkesi olan Somali’ye gerçekleştirdi. İkinci sırada 91.434.623 dolar ile Venezuela ve üçüncü sırada 61.798.686 dolar ile Japonya yer aldı. Dördüncü ve beşinci sırada yine Afrika ülkeleri Togo ve Gana bulunuyor. Bu veriler ışığında rahatlıkla söyleyebilirim ki makarna ihracatında Afrika pazarı oldukça önemli. Buradaki mevcut müşterilerimize satışı artırabileceğimiz gibi ihracatçımızın henüz açılmadığı pazarları deneyimlemesini de sağlayabiliriz. Afrika ile birlikte Güney Amerika da yine göz ardı edilen fakat potansiyeli yüksek bir pazar. Çoğu zaman ulaşım maliyeti, dil problemleri ve uzaklığın getirdiği bilgi eksikliği ile ihracatçımızın uzak durduğu bir yer olsa da makarna başta olmak üzere pek çok ürün için harika bir pazar.” şeklinde konuştu.

ÜRETIMDE VE IHRACATTA LIDER ÜLKE İTALYA

Dünya makarna üretiminde lider ülke konumunda İtalya yer alıyor. İtalya birçok makarna çeşidine ev sahipliği yapması ve bu alanda dünya çapında ünüyle hem ihracatta hem de üretimde ilk sırada bulunuyor. İkinci sırada ise ABD yıllık 2 milyon ton üretimiyle yer alıyor. Türkiye ise ortalama 1.9 milyon ton makarna üretimiyle ABD’nin hemen arkasından üçüncü sırada yer alıyor.

Editör: Mehmet FENER