Pablo Picasso, 20. yüzyılın en etkili sanatçılarından biri olarak kabul edilir. Kübizm akımının kurucularından, kolajın ve yapılmış heykelin icatçılarından biri olan Picasso, çok çeşitli stilleri geliştirmiş ve araştırmıştır. Yaşamı boyunca 50.000’den fazla eser üretmiştir.

Bu makalede, Pablo Picasso’nun sanat hayatının farklı dönemlerini, yaptığı eserleri, ilham aldığı kişileri ve temaları, kübizm ve sürrealizm gibi önemli akımları, Guernica ve Massacre in Korea gibi ünlü eserleri, sanatına ve hayatına yaptığı katkıları ve etkilerini inceleyeceğiz.

İşte Pablo Picasso hakkında tüm merak edilenler:

Mavi Dönem

“Çorba,” 1903. Tuval üzerine yağlıboya.

Picasso’nun ilk dönemi olan Mavi Dönem, 1901-1904 yılları arasında gerçekleşti. Bu dönemde Picasso, mavi ve tonlarını yoğun bir şekilde kullandı. Bu renk seçimi, Picasso’nun yaşadığı depresyonun, yoksulluğun ve yalnızlığın bir yansımasıydı. Ayrıca, yakın arkadaşı Carlos Casagemas’ın intiharı da Picasso’yu derinden etkiledi.

Mavi Dönem Eserleri 

Genellikle üzgün, hasta, yaşlı, fahişe, sirk görevlisi, kör, dilenci gibi toplumun kenarında kalmış insanları betimler. Bu insanlar, Picasso’nun Paris’te yaşadığı dönemde tanıştığı veya gördüğü kişilerdi. Bu eserlerde, insan figürleri çarpık, uzun, kemikli ve solgun görünür. Ayrıca, ışık ve gölge kullanımı, eserlere dramatik bir hava katar.

Mavi Dönem’in en önemli eserleri arasında, La Vie (Hayat), The Old Guitarist (Yaşlı Gitarist), The Blind Man’s Meal (Kör Adamın Yemeği), The Tragedy (Trajedi), The Soup (Çorba) sayılabilir. Bu eserler, Picasso’nun bu dönemdeki duygu durumunu, sanatsal yeteneğini ve toplumsal eleştirisini yansıtır.

Pembe Dönem

Pablo Picasso, Saltimanque Ailesi, 1905, Tuval Üzerine Yağlıboya, Ulusal Sanat Galerisi

Picasso’nun ikinci dönemi olan Pembe Dönem, 1904-1906 yılları arasında gerçekleşti. Bu dönemde Picasso, mavi renkten vazgeçerek, pembe, turuncu, kırmızı, mor gibi daha sıcak renkleri tercih etti. Bu renk değişimi, Picasso’nun hayatındaki olumlu gelişmelerin bir sonucuydu. Picasso, Paris’te Montmartre’da bir atölye tuttu ve burada birçok sanatçı, yazar, şair, dansçı ile tanıştı. Ayrıca, ilk aşkı Fernande Olivier ile birlikte yaşamaya başladı.

Pembe Dönem Eserleri

Genellikle sirk görevlileri, akrobatlar, jonglörler, palyaçolar, arpistler gibi eğlence sektöründe çalışan insanları betimler. Bu insanlar, Picasso’nun hayranlık duyduğu ve ilham aldığı kişilerdi. Bu eserlerde, insan figürleri daha yuvarlak, dolgun, canlı ve neşeli görünür. Ayrıca, renk ve ışık kullanımı, eserlere daha sıcak ve samimi bir hava katar.

Pembe Dönem’in en önemli eserleri arasında, Family of Saltimbanques (Akrobat Ailesi), Boy Leading a Horse (Atı Yönlendiren Çocuk), Acrobat and Young Harlequin (Akrobat ve Genç Arlekin), The Actor (Oyuncu), Two Nudes (İki Çıplak) sayılabilir. Bu eserler, Picasso’nun bu dönemdeki hayat tarzını, sanatsal gelişimini ve estetik anlayışını yansıtır.

Afrika Etkilenimli Dönem

Pablo Picasso'nun Les Demoiselles d'Avignon (1907), tuval üzerine yağlıboya, 243,9 cm × 233,7 cm

Picasso’nun üçüncü dönemi olan Afrika Etkilenimli Dönem, 1907-1909 yılları arasında gerçekleşti. Bu dönemde Picasso, Afrika sanatından etkilenerek, insan figürlerini daha geometrik, basit, keskin ve maskülen bir şekilde tasvir etti. Bu stil değişimi, Picasso’nun sanat tarihinde bir devrim yaratacak olan kübizm akımının temellerini attı.

Afrika Etkilenimli Dönem’in Eserleri

genellikle kadın, erkek, çocuk, hayvan, meyve, çiçek gibi basit ve evrensel kavramları betimler. Bu eserlerde, insan figürleri daha soyut, sert, kırık ve maskeleri andıran bir görünüme sahiptir. Ayrıca, renk kullanımı, eserlere daha koyu, mat ve ciddi bir hava katar.

Afrika Etkilenimli Dönem’in en önemli eseri, Les Demoiselles d’Avignon (Avignonlu Kızlar) adlı tablodur. Bu tablo, beş fahişeyi, bir perdeyi, bir meyve tabağını ve bir vazoyu tasvir eder. Bu tablo, Picasso’nun bu dönemdeki sanatsal cesaretini, yaratıcılığını ve yenilikçiliğini gösterir. Ayrıca, bu tablo, kübizmin doğuşuna öncülük eder.

Kübizm

Pablo Picasso Uc Muzisyen

Picasso’nun en ünlü dönemi olan Kübizm, 1909-1919 yılları arasında gerçekleşti. Bu dönemde Picasso, sanat arkadaşı Georges Braque ile birlikte, kübizm akımını ortaya çıkardı. Kübizm, nesneleri ve insanları, geometrik şekillere bölerek, farklı açılardan ve perspektiflerden göstermeyi amaçlayan bir sanat akımıdır. Kübizm, sanat tarihinde bir devrim yarattı ve modern sanatın başlangıcı olarak kabul edildi.

Kübizm, analitik ve sentetik olmak üzere iki alt döneme ayrılır.

Analitik kübizm, 1909-1912 yılları arasında gerçekleşti. Bu dönemde, Picasso ve Braque, nesneleri ve insanları, küçük, koyu, gri, kahverengi, yeşil gibi renkli küplere bölerek, çok yönlü bir görünüm kazandırdılar. Bu eserlerde, nesne ve insan figürleri çok parçalı, karmaşık, soyut ve tanınması zor bir hal aldı. Ayrıca, ışık ve gölge kullanımı, eserlere daha derin ve dinamik bir hava kattı.

Analitik Kübizm Eserleri

Portrait of Ambroise Vollard, 1910 by Picasso

En önemli eserleri arasında, Girl with a Mandolin (Mandolinli Kız), Portrait of Ambroise Vollard (Ambroise Vollard’ın Portresi), Ma Jolie (Güzelim), The Accordionist (Akordiyoncu) sayılabilir. Bu eserler, Picasso ve Braque’ın bu dönemdeki sanatsal deneyimlerini, araştırmalarını ve buluşlarını yansıtır.

Sentetik kübizm, 1912-1919 yılları arasında gerçekleşti. Bu dönemde, Picasso ve Braque, nesneleri ve insanları, daha büyük, renkli, parlak, düz küplere bölerek, daha basit ve anlaşılır bir görünüm kazandırdılar. Bu eserlerde, nesne ve insan figürleri daha somut, sade, net ve tanınması kolay bir hal aldı. Ayrıca, kolaj tekniğini kullanarak, eserlere gazete, dergi, duvar kağıdı, etiket, kumaş gibi gerçek malzemeler eklediler. Bu da eserlere daha zengin ve çeşitli bir hava kattı.

Sentetik Kübizm Eserleri

The Weeping Woman, 1937 by Pablo Picasso

En önemli eserleri arasında, Still Life with Chair Caning (Sandalye Örgüsüyle Natürmort), Guitar, Sheet Music, and Wine Glass (Gitar, Notalar ve Şarap Kadehi), Three Musicians (Üç Müzisyen), The Weeping Woman (Ağlayan Kadın) sayılabilir. Bu eserler, Picasso ve Braque’ın bu dönemdeki sanatsal olgunlaşmalarını, yaratıcılıklarını ve çeşitliliklerini gösterir.

Neoklasik Dönem

Pablo Picasso, Aşıklar , 1923, Ulusal Sanat Galerisi, Washington, DC, ABD. © Sucesión Pablo  Picasso , VEGAP, Madrid, 2023

Picasso’nun beşinci dönemi olan Neoklasik Dönem, 1919-1924 yılları arasında gerçekleşti. Bu dönemde Picasso, kübizmden uzaklaşarak, daha geleneksel, klasik ve gerçekçi bir stile yöneldi. Bu stil değişimi, Picasso’nun I. Dünya Savaşı’nın ardından yaşadığı bunalımın, yeni evliliğinin ve yeni arkadaşlıklarının bir sonucuydu. Picasso, bu dönemde, Jean Cocteau, Sergei Diaghilev, Igor Stravinsky gibi ünlü sanatçılarla tanıştı ve işbirliği yaptı.

Neoklasik Dönem’in eserleri, genellikle kadın, erkek, çocuk, aile, dansçı, müzisyen, mitolojik karakter gibi klasik ve romantik kavramları betimler. Bu eserlerde, insan figürleri daha yuvarlak, dolgun, zarif ve idealize edilmiş bir görünüme sahiptir. Ayrıca, renk kullanımı, eserlere daha açık, pastel ve yumuşak bir hava katar.

Neoklasik Dönem’in en önemli eserleri arasında, Three Women at the Spring (Pınarda Üç Kadın), The Lovers (Aşıklar), The Pipes of Pan (Pan’ın Boruları), Two Women Running on the Beach (Kumsalda Koşan İki Kadın) sayılabilir. Bu eserler, Picasso’nun bu dönemdeki hayat sevincini, sanatsal dönüşümünü ve klasik sanata saygısını yansıtır.

Sürrealizm

Picasso'nun Şaheseri: "Guernica"

Picasso’nun altıncı dönemi olan Sürrealizm, 1924-1937 yılları arasında gerçekleşti. Bu dönemde Picasso, sürrealizm akımına katılarak, insan ve nesneleri, daha fantastik, rüya gibi ve şaşırtıcı bir şekilde tasvir etti. Bu stil değişimi, Picasso’nun yaşadığı kişisel ve politik krizlerin, yeni aşklarının ve yeni arkadaşlıklarının bir sonucuydu. Picasso, bu dönemde, André Breton, Salvador Dali, Luis Buñuel gibi ünlü sürrealist sanatçılarla tanıştı ve etkileşimde bulundu.

Sürrealizm’in eserleri, genellikle kadın, erkek, çocuk, hayvan, nesne, savaş, aşk, şiddet, cinsellik gibi gerçeküstü ve provokatif kavramları betimler. Bu eserlerde, insan ve nesne figürleri daha biçimsiz, grotesk, ironik ve metaforik bir görünüme sahiptir. Ayrıca, renk kullanımı, eserlere daha canlı, parlak ve kontrastlı bir hava katar.

Sürrealizm’in en önemli eseri, Guernica adlı tablodur. Bu tablo, İspanya İç Savaşı sırasında, Nazi Almanyası’nın Guernica kasabasını bombalamasını tasvir eder. Bu tablo, Picasso’nun bu dönemdeki sanatsal ustalığını, politik tutumunu ve insanlık dramını gösterir. Ayrıca, bu tablo, savaş karşıtı bir sembol olarak tarihe geçer.

Son Dönem

Pablo Picasso'nun “Kore'deki Katliamı” (Vichae Sanat Müzesi tarafından sağlanmıştır)

Picasso’nun yedinci ve son dönemi olan Son Dönem, 1937-1973 yılları arasında gerçekleşti. Bu dönemde Picasso, kendine özgü bir stil oluşturarak, daha özgür, cesur ve yaratıcı bir şekilde eserler üretti. Bu stil oluşumu, Picasso’nun yaşadığı savaşların, ayrılıkların, yeni evliliklerin ve yaşlılığın bir sonucuydu. Picasso, bu dönemde, Françoise Gilot, Jacqueline Roque gibi yeni eşleriyle ve çocuklarıyla birlikte yaşadı.

Son Dönem’in eserleri, genellikle kadın, erkek, çocuk, aile, hayvan, mitolojik karakter, özportre gibi kişisel ve evrensel kavramları betimler. Bu eserlerde, insan ve nesne figürleri daha renkli, eğri, şişman, çarpık ve karikatürize bir görünüme sahiptir. Ayrıca, renk kullanımı, eserlere daha canlı, parlak ve neşeli bir hava katar.

Son Dönem’in en önemli eseri, Massacre in Korea adlı tablodur. Bu tablo, Kore Savaşı sırasında, Amerikan askerlerinin Koreli kadın ve çocukları katletmesini tasvir eder. Bu tablo, Picasso’nun bu dönemdeki sanatsal cesaretini, politik eleştirisini ve barış özlemini gösterir. Ayrıca, bu tablo, Guernica’nın bir devamı niteliğindedir.

Sonuç olarak Pablo Picasso, 20. yüzyılın en etkili sanatçılarından biri olarak kabul edilir. Sanat hayatı boyunca, farklı stilleri, akımları, teknikleri, temaları deneyerek, sanat tarihine damga vurmuştur. Yaşamı boyunca 50.000’den fazla eser üretmiştir. Bu eserler, Picasso’nun sanatına ve hayatına yaptığı katkıları ve etkilerini gösterir. Picasso, sanatın sadece güzellik değil, aynı zamanda gerçeklik, eleştiri, duygu, düşünce, hayal, ifade olduğunu kanıtlamıştır. Picasso, sanatın sınırlarını zorlayarak, sanatın özgürlüğünü savunmuştur. Picasso, sanatın bir devrim olduğunu göstermiştir.