Türkiye'de sıfır kilometre bir otomobil satın almak, birçok kişi için hayalden öteye geçemiyor. Bunun en büyük sebebi ise yüksek vergi oranları. Örneğin, 2024 model Audi A8 L 50 TDI quattro modelinin net fiyatı 3.808.820 TL iken, üzerine eklenen %220 ÖTV ve %20 KDV ile birlikte toplam maliyet 14.650.454 TL'ye ulaşıyor. Bu da bir araba için üç araba vergi ödemek anlamına geliyor.
TÜRKİYE'DE OTOMOBİL VERGİLENDİRME SİSTEMİ
Türkiye'de otomobiller ÖTV ve KDV'ye tabi tutuluyor. Özellikle lüks segment araçlarda uygulanan yüksek ÖTV oranları, araç fiyatlarını önemli ölçüde artırıyor. Motor hacmi ve aracın değerine göre belirlenen ÖTV dilimleri, Türkiye'yi otomobilden alınan vergide Avrupa lideri yapıyor.
2024 YILINDA VERGİ ARTIŞI
2024 yılında vergi, harç ve cezaların belirlenmesinde kullanılan yeniden değerleme oranı %58,46 olarak belirlendi. Bu oran, MTV başta olmak üzere birçok vergi ve harcın hesaplanmasında kullanılıyor. Bu da otomobil sahiplerinin yeni yılda daha yüksek vergi yükleriyle karşı karşıya kalacağı anlamına geliyor.
SEKTÖR TEMSİLCİLERİNDEN ELEŞTİRİLER
Karar'da yer alan bilgilere göre, otomobil sektörü temsilcileri, mevcut vergi sisteminin otomobil erişimini zorlaştırdığını ve sürdürülebilir olmadığını vurguluyor. Özellikle otomobile ödenen tutarın büyük bir kısmının vergilere gittiği, bu durumun satın alma gücünü olumsuz etkilediği belirtiliyor. Sektör temsilcileri, emisyona dayalı bir vergi sisteminin, satış adetlerini artırarak hem pazarı canlandıracağını hem de devletin vergi gelirini artıracağını öne sürüyor.
Türkiye'de otomobil vergilendirme sistemi, hem tüketiciler hem de sektör temsilcileri tarafından eleştiriliyor. Yüksek vergi oranları, otomobil sahipliğinin maliyetini önemli ölçüde artırırken, bu durum otomobil piyasasında uzun vadeli etkilere de neden olabilir.