Okulların açılması ile beraber çocuklarını servislere veren aileler servislerin güvenliliği konusunda tedirgin olmakta.
Okul servislerinde alınması gereken tedbirler konusunda İLKHA muhabirine değerlendirmelerde bulunan Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Uzmanı Vedat Şahin ailelere ve sürücülere tavsiyelerde bulundu.
Şahin, “Öncelikle yeni başlayan eğitim öğretim yılında bütün öğrencilerimize başarılar ve zihin açıklığı diliyorum. Veliler maalesef uzak yerlere çocuklarını kendileri bırakmadıkları için servislere vermek zorundalar. Ama bu servislerin güvenilir olması çok önemli. Bununla ilgili Milli Eğitim Bakanlığının servislerle ilgili yönetmelikleri var. Burada standartları belirlemişler. Ona göre hareket etmeleri lazım. Ama maalesef bunlar bir şekilde deliniyor. Ya da kaçak servisler devreye sokuluyor. Dolayısıyla istenen güvenlik biraz sağlanamıyor. Bununla ilgili velilere düşen görevler var. Okul idaresine düşen görevler var. Tabi ki servis şoförleri ve sahiplerine de düşen görevler var. Servislerimizin bir defa yönetmeliklere uygun olması lazım. Nedir o? Hepsinde emniyet kemerinin bulunması ve çocuklara bu emniyet kemerlerinin taktırılması lazım.” dedi.
“Servis kapılarının açılması ve kapanması tamamen şoförün kontrolünde olması lazım”
Okul servislerinin her an bakımlı bir şekilde olması gerektiğinin altını çizen Şahin, “Hem lastikleri hem frenleri sağlam olması lazım. Belki 6 ayda bir kontrol edilmesi lazım. Camlar ve pencereler sabit olması lazım. Çocukların dışarıya sarkması, ellerini çıkarmamaları için sabit olması gerekir. Kapıların açılması ve kapanması tamamen şoförün kontrolünde olması lazım. Hareket etmeden önce kapıları kapatması lazım ya da durmadan kapıları açmaması lazım. Bunlar son derece önemli. Hareket halindeyken durmak üzereyken, kapıları açtığında çocuk aniden inebilir, kazaya sebebiyet verebilir. Her serviste mutlaka bir servis görevlisi olması gerekiyor. Bu kanunen Milli Eğitim Bakanlığının da öngördüğü bir durum. Ama maliyetinden kaçınarak oraya o işle görevli kişi değil de idareten birilerini koyuyorlar. Bu da öğrencilerin inmesine binmesine yeterince yardımcı olamıyor ve kazalara neden olabiliyor.” ifadelerini kullandı.
“Okul servislerinin arkasında bulunan ‘DUR’ lambası aktif olarak çalışması lazım”
Konuşmanın devamında Şahin, şu şekilde devam etti:
“Servislerin arka tarafında 30 santimetre çapında kırmızı bir 'DUR' lambası vardır. Bu lamba sadece ve sadece öğrencileri indirme bindirme sırasında yakılan bir lambadır ve arkadan gelen sürücüler bu lambanın yandığını gördüğünde o okul taşıtını asla sollamaması lazım, beklemesi lazım, durması lazım. Neden? Çünkü servisten inen bir çocuk karşı tarafa aniden fırlayabilir ve kazalara sebebiyet verebilir. O nedenle mutlaka o lambalara uyulması lazım. O lambaların da öğrenci indirilip bindirilirken aktif olarak çalışması lazım. Sürücü kurslarında bu anlatılıyor belki ama televizyon programlarında bunun özellikle anlatılması lazım. Arkadan gelen sürücülerin buna kesinkes riayet etmesi lazım.”
“Çocuğuyla serviste ne olup bittiğini, bir sıkıntı olup olmadığını sorgulaması lazım”
Son olarak velilere uyarılarda bulunan Şahin, “Peki velilere düşen görevler ne? Veli çocuğunu hangi servise verdiğini, o servisin nasıl olduğunu, servis şoförünün kim olduğunu bilmesi lazım. Onu soruşturması lazım, onunla konuşması lazım. Çocuğunu gidişin gelişini, saatlerini takip etmesi lazım. Çocuğuyla serviste ne olup bittiğini, bir sıkıntı olup olmadığını sorgulaması lazım. Bunun takibini yapması lazım. Servislerde servis şoförleri kesinlikle kılık kıyafete özen göstermesi lazım. Çocukların rol modelidir. Yani bir çok kişi küçük çocukların öğretmeni ve rol modelidir. Babası rol modelidir. Ve o servis şoförü de rol modelidir. Dolayısıyla rol model olabilecek pozisyonda giyim kuşamına dikkat etmesi ve traşlı olması lazım. Bunlara özen göstermesi lazım. Serviste müzik açılıp gürültü yapılmaması lazım. Çocukların gürültüsüz bir şekilde okullarına ulaşması, evlerine ulaşmasının sağlanması lazım.” şeklinde konuştu.