Ancak bu erteleme otomotiv piyasasında büyük bir krize yol açtı. Araçlarını teslim alamayan alıcılar ve tescil işlemlerindeki aksaklıklar sektörde büyük bir karmaşaya neden oldu.
YENİ GÜVENLİK DÜZENLEMESİ SORUNLARI BERABERİNDE GETİRDİ
Avrupa Birliği'nin yeni güvenlik donanımı regülasyonu GSR II'nin zorunlu hale getirilmesi, araç tescil sisteminde (ARTES) teknik sorunlara neden oldu. Bu sorunlar, Türkiye'de üretilen ve ulusal tip onayı olan yerli araçlar için 31 Ağustos'a kadar ertelendi. Ancak, bu erteleme piyasadaki sorunları çözmek yerine daha da derinleştirdi.
TESLİM EDİLEMEYEN ARAÇLAR VE SİSTEM SORUNLARI
ARTES sisteminde yaşanan teknik problemler, satılan araçların sisteme kaydedilmesini engelliyor ve bu durum, araç sahiplerinin araçlarını teslim alamamasına yol açıyor. Özellikle donanım seviyesi ne olursa olsun, GSR II uyum belgesi olmayan araçların tescil edilememesi büyük bir sorun teşkil ediyor.
SEKTÖR YETKİLİLERİ DURUMU DEĞERLENDİRİYOR
Ekonomim'de yer alan habere göre, sektör yetkilileri GSR II geçiş sürecinde markalara geçen yıl yaptıkları satışın yüzde 10'u kadar muafiyet tanındığını belirtti. Ancak, bu muafiyet araçlarının tescilinde de sorunlar yaşandığı ifade ediliyor. Bakanlığın şasi bazında liste ile başvuru yapılmasını istemesi, markaların muaf tutmak istedikleri araçların listesini hazırlayıp Bakanlığa iletmesini ve sisteme tanımlamasını zorunlu kılıyor.
BAKANLIKLA GÖRÜŞMELER DEVAM EDİYOR
Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) yöneticileri, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı yetkilileri ile sorunu çözmek amacıyla görüşmelere devam ediyor. OYDER'den yapılan açıklamada, “Bakanlık, distribütörlerden GSR I kotasındaki araçların tüm bilgilerini aldı. Bu bilgilerin ARTES sistemine girilmesi gerekiyor, ancak şu anda bilgilerin sistemde tanımlanmasında sıkıntılar yaşanıyor. Bu sorunun kaynağını öğrenmek ve çözmek için Bakanlık yetkilileri ile görüşeceğiz” denildi.
TÜRKİYE'DE 100 BİN ARAÇ ETKİLENDİ
Sektör yetkilileri, tescil edilemeyen araç sayısının geçen yıl satılan 1 milyon aracın yüzde 10'u olan 100 bin civarında olduğunu belirtiyorlar. Bu durum, araç sahipleri ve satıcıları arasında büyük bir huzursuzluğa yol açmış durumda.
ÇÖZÜM ARAYIŞLARI SÜRÜYOR
GSR II düzenlemelerinin getirdiği bu karmaşa, sektörde büyük bir kriz yaratmış durumda. Yetkililer, yaşanan sorunları çözmek için yoğun bir çaba sarf ederken, araç sahipleri ve satıcıları ise sürecin bir an önce normale dönmesini bekliyor. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile yapılan görüşmelerden çıkacak sonuçlar, otomotiv sektörünün geleceği açısından büyük önem taşıyor.