Mahkeme Kararıyla 2024 LGS Fen Bilimleri Sorusu İptal Edildi: İşte Detaylar
Ankara 3. İdare Mahkemesi, 2024 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında yapılan merkezi sınavda yer alan fen bilimleri sorularından birini, "her öğrencinin aynı anlamı çıkarabileceği kadar net olmadığı" gerekçesiyle iptal etti. Karar, sınava giren öğrenciler ve veliler arasında geniş yankı buldu. Peki, bu iptal kararı nasıl bir süreçle alındı? İşte detaylar...
Soruya İtiraz Edildi: Davanın Arka Planı
Davacı Emre Bayar, 2 Haziran 2024 tarihinde yapılan LGS sınavının fen bilimleri bölümündeki bir sorunun doğru cevabının tartışmalı olduğunu belirterek, Ankara 3. İdare Mahkemesi'ne başvurdu. Bayar, söz konusu sorunun cevap anahtarındaki doğru şıkkın hatalı olduğunu iddia etti ve sorunun iptal edilmesini talep etti.
Başvurunun ardından, mahkeme tarafından bilirkişiye danışılarak konuyla ilgili uzman raporu hazırlandı. Bilirkişiler, sorunun, öğrencilerin farklı cevaplar vermesine neden olabilecek yapıda olduğunu tespit etti.
Bilirkişi Raporu Karara Dayanak Oldu
Ankara 3. İdare Mahkemesi, bilirkişi raporunu değerlendirerek davacının iddialarını haklı buldu. Raporda, ilgili sorunun 8. sınıf seviyesine uygun olmadığı, öğrencilerin farklı yorumlar yapabileceği bir nitelikte olduğu vurgulandı. Sorunun net olmayışı ve üst düzey bazı bilgi birikimlerini gerektirmesi nedeniyle, her öğrencinin aynı cevabı vermesinin beklenemeyeceği ifade edildi.
Mahkeme, bilirkişi raporunun yerinde ve hükme esas alınabilecek nitelikte olduğunu belirterek, dava konusu sorunun iptaline karar verdi.
Mahkeme Kararının Gerekçeleri
Mahkemenin kararında, sorunun öğrencilerden beklenen seviyenin üzerinde bilgi birikimi gerektirdiği belirtildi. İptale neden olan gerekçelerden biri, sorunun içerisinde yer alan “ip ve makaraların ağırlıkları” gibi ifadelerin, 8. sınıf öğrencilerinin seviyesinin üzerinde değerlendirilmesi gerektiğiydi. Ayrıca, bu tip teknik ifadelerin sorunun doğru cevabını etkileyecek yapıda olduğu, dolayısıyla sorunun net bir şekilde anlaşılamadığı ve her öğrencinin aynı anlamı çıkarmasının beklenemeyeceği vurgulandı.
Kararda şu ifadelere yer verildi:
- Soru net ve anlaşılır değildi: Sınavda yer alan sorunun net bir şekilde hazırlanmadığı, öğrencilerin doğru anlam çıkarması için gerekli açıklamaların yeterli olmadığı belirtildi.
- Her öğrenci aynı cevabı çıkaramazdı: Mahkemeye sunulan bilirkişi raporuna göre, sorunun farklı yorumlara açık olması ve öğrencileri farklı şıkka yönlendirebilmesi iptal kararında etkili oldu.
Eğitim Sistemine Etkisi ve Sonuç
Bu mahkeme kararı, eğitim camiasında tartışmaları da beraberinde getirdi. LGS gibi büyük bir sınavda soruların bu tür yargı süreçlerine konu olması, sınavların hazırlanma sürecinin daha dikkatli ve özenli yürütülmesi gerektiğini bir kez daha gözler önüne serdi. Sorunun iptali, sınava giren öğrenciler açısından ne gibi sonuçlar doğuracak ve sınav sonuçlarına nasıl etki edecek, önümüzdeki günlerde netleşecek.
Mahkeme kararı, sınav sorularının objektif ve net olmasının önemini bir kez daha vurgularken, bu tarz iptal kararlarının gelecekte de yaşanmaması için yetkililerin daha dikkatli olması gerektiği görüşü öne çıktı.
Sonuç olarak, Ankara 3. İdare Mahkemesi’nin verdiği bu karar, sınavlarda kullanılan soruların daha dikkatli hazırlanması gerektiğini ve her öğrencinin anlayabileceği şekilde net olması gerektiğini ortaya koydu. Eğitim sistemine dair bu tür kararların, hem sınava giren öğrencilerin hem de eğitimcilerin dikkat etmesi gereken önemli hususlar içerdiğini söyleyebiliriz.