26 Kasım 2020 Perşembe
Şey ve İnsan

Abdurrahman Örnek

Şey ve İnsan

 Eşya ;hakkında konuşulan şeydir.  Eşyaya eşya demeniz bir sıkıntı oluşturmaz. Ama eşyayı ruhunuz yerine koyarsanız o zaman kendinizi tahrip etmiş olursunuz. Ve her kim yaşamını  eşyaya endeksli bir yaşamla sürdürüyorsa  insan değildir. Modern insan zihnini kendi duygularıyla meşgul etmeyi öğrendiğinden beri toplumsal  hayata karşı duyarsızlaşmıştır.

Birlikteliği bilmez o sadece dışarıdaki heyecan veren dünyayı ve onu kullanmak üzere kendi ateşinin arzusunu bilir. Yani o kendini benliğine tapan narsist bir ilah olarak görür. Modern kaprisli  insan aklı; inanmaz ve kıyaslamalarla karşılaşmak  istemez. Kaprisli adamın inanmayan özü inançsızlık ve kapristen, amaçları ise tespit ve araçları tasarlamak tan başka bir şey algılayamaz. Onun dünyası, birçok amaç , fedakarlık , lütuftan  ve karşılaşma  anlayışından mahrumdur. Amaç ve araçlara düşkünlüğü bundan farklı olamazdı ve işte bunun adı ise  ona göre kötü kaderdir. Birikmiş bireysel yükleri yüzünden varoluşunu bir türlü  gerçekleştiremez ve içinden çıkılmaz bir hal alır.

 Karar veren kimse hürdür, çünkü o varlık huzuruna adım atmıştır. Kişiye göre "kendini bil, kendini tanı demek; kendini varlık olarak bil, tanı demektir".   Fakat hür insanın  bir hedefi yoktur ve onun sadece bir tek şeyi vardır, daima alın yazısına doğru ilerleme kararı. O inanır ve karşılaşır. Kişi her an tecrübe  ile doldurmalıdır ancak o zaman ateşi diner. O olmaksızın bir insan yaşayamaz . Kim misyonu üzere yürürse, Allah daima onun önündedir.

Misyon ne kadar imanla yerine getirilirse, yakınlık o kadar kuvvetli ve o kadar sürekli olur. İnsan dünyasında hiçbir şey ekilmeden filizlenmez ve yetişmez her ikisi de öteki ile karşılaşmalardan doğar. İyi yol kesinlikle iyi olmalı, fakat büsbütün açık olmamalıdır. Eğer tamamen anlaşılır olursa onu reddetmek çok kolay olur.  Kendisini diğerlerinden ayrı tutarak ego varlığı terk eder.  Ego hiçbir gerçekliğe iştirak etmez, herhangi bir gerçeklik de kazanmaz. Kendisini kendinden başka her şeyden ayrı tutar. Amacı kendisini ayrı tutma ve sahip olmadır.

İç dünyalarına çekilenlerin üretimle alakası yoktur iç dünyaları insanı ben yapar. Yalnız hayat ölümden daha fazla ürküntü verir.  Sıkıntı kendi kendine yarılan zamanın içimizdeki yankısıdır. Boşluğun açığa çıkmasıdır. Sıkıntı batıl inanç noksanlığından çürümüş ruhların sonsuzudur. Artık uçurumlarda yoktur doruklarda. Tabu haline gelmiş bir şeyin maddi simgesini yok etmek kafi gelmez, basit bir şeydir bu asıl onun zihinlerde ve ruhlarda bıraktığı kökleri yok edilmelidir. Her insan derinliklerinin zamanına ilerler. Her insan kendinden kaçan bir mistiktir.

Diğer uzun süreli bir davranış şekli ise biz onlar kelimeleri ile özetlenir. Burada dünya ikiye bölünür. Aydınlığın çocukları ve karanlığın çocukları, iyiler ve kötüler, seçilmişler ve lanetliler.

Biz karşılaştığımız insanları, onlara iyilik dileyerek veya derin bağlılığımızı sunarak veya onları Allah'a emanet ederek selamlarız. Dizlerimiz bükülmez belki titrer, ellerimiz kavuşmaz ama birbirini arar. Korkularımızın ufkundan yeni tebessümler doğacaktır. Her ne kadar birçok hastalığa maruz bulunsa da ruh, tabiat ağacının çiçeğidir. İki çeşit insanoğlu yoktur, fakat iki insanlık kutbu vardır iyi ve kötü. Kurban ve duayı her türlü büyüden ayıran , büyü; hiçbir ilişkiye girişmeksizin etkili olmak ister ve sanatını boş yere icra eder. Kurban ve dua ise ilahi huzura karşılıklı ilişkiyi ifade eden kutsal temel kelimenin mükemmelliğine adım atar. İman olmazsa sonsuz sayıda çıkmaza girilir.

Yeryüzü varılmayan hidayetler ve ayaklar altına alınmış sırlarla doludur. Evren'i Adalet yönetir orada çözülen her sorun, inşa edilen her yıkım güzel bir kararın izini taşır. Adaletsizlik ciğerlerimiz de ki havaya, düşüncelerimizin mekanına, yıldızların sessizliğine ve hayretine musallat olduğu zaman mücadele kime karşı verilecek. Her varlık bir başka varlığın can çekişmesi ile beslenir ve dünya her zaman gözyaşları'nın biriktiği yer olmaktan kurtulamaz.

18.11.2020 (Abdurrahman Örnek)

DİĞER YAZILAR

Uzak hayaller düşledim

Ardına bakmadan ardında…

Namaz daimi bir diriliş eylemidir

Covid-19’a karşı en güvenli kurumlar okullardır

Akşam Üstü

Araftaki düşünceler

Köy okullarının açılması

İçimiz bir başka söyler dışımız bambaşka

Okullar çiçek açtı

Yeni Bir Medine Modeli Mümkün Mü

Yasak meyve

Ruhun temizliğinde hakikat arayışı

Kadının Özgürlük Meselesi

Uyumsuz bir yaşam sorunu olarak müfritlik

Heybende bir iyilik taşı

Dijital çağda halifelik tutar mı ?

2020 LGS Değerlendirmesi

Mezarlık sessizliği

Kıvılcım

DYK kurslarında ücretli ogretmenler gorevlendirilsin

İnsanlığın Belirsizlik Sorunu

Kimse alınmasın ama ben hep babamı sevdim

İnatçı Kulluk Etme Arzusu

Pandemi sürecinde okulsuz çocuk eğitimi

Dava neydi, ne oldu?

Meslek Liseleri Krizden Güçlenerek Çıkar Mı?

Ölen insanlar mı sayılar mı ?

İyi ve kötü

Esmaü’l-Hüsna Allah’ın isimleri

Ben beklerken bahar geçip gidiyordu

Uzaktan eğitim(e) yakınlaştırır mı uzaklaştırırmı ?

Bir virüs musibetinin hatırlattıkları

Koronavirüs ve yeni dünya düzeni

Çocuktum ben, Savaşın Ortasında

Gitmek mi zor , kalmak mı?

Modern benlik ve iç insanlığımız

Bir öğretmenden daha fazlası

Çocuk kalbinin eşiğinde “duygu okulu” olmak

Ahlak, inanç ve eğitim

Çocuk yüreğinin öğretmeni olmak

Zeytin ağacının gövdesinde bir erva bebek

İnsan Bir Değerdir

Hastane koridorları hüzünlüdür

Okula gitmeyen çırak aranıyor

Babasız kalmak

İnsan neden insan olamaz

Nihayet “ Pısa” olacak gibi

Özel gereksinimli bireyler ve eğitimleri

Aileyi bitirme planı toplumsal cinsiyet eşitliği(1)

Medeniyetlerin kötüsü “ekran medeniyeti”

Eğitimde eksik olan ne?

Zamanı uğurlamak

Fikir,hareket ve gençlik

Yeni olandan korkmak

Öğretmen neden şiddet görür?

Müebbet kölelik

Eğitimde duygu eğitimi “sihirli el”olabilir mi?

İdeolojilerin devrimlerinden kapitalist evrimlere

Ülkeler bazında nitelikli öğretmenlik

İnancın farkına varmak

Eğitim Öğretim Başlarken

Fil dişi kuleden cafelere

Bir okul müdürü kadar okuldur(2)

Bir okul müdürü kadar okuldur

Neyi kaybettiğini hatırlayacaksın

Figüran

Benzemezliğin farkını yaşamak

YKS Eleştirisi

Günlük Hayata 30 Dakika Kitap Okuma Molası

Eğitim Reformunda Öğretmenin Rolü

Rahman Ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla

Gaziantep Tıp Fakültesi ve Hematoloji Servisi

İnsan Olma Çabası

Bir fırsat eğitimi olarak 4-6 yaş Kur’an Kursları

Şehir ve Medeniyet

İslam Batı’ya galip gelir mi?

Peltek Düşünceler

Yönetici, Liyakat ve Adalet

Gaziantep’ten Bir Ziya Öğretmen geçti

Kınalızâde Ali Çelebi’ye göre Çocuk Eğitimi

Aile eğitiminde kadın ve erkeğin rolü

STK’larda Varoluşsal Kimlik Sorunları

Ruh Kirliliği

İdeal Öğretmenin Nitelikleri

Eğitim Sistemimizde Tecdid

Kaçak Göçmen Notları

Sorun nerde?

Akıllı Tahta mı Bilinçli öğretmen mi?

Kim medeni, kim değil?

Günah ve sevap arasında tövbekâr olmak

Mehmet Akif Ersoy’u anladığımız gün anmış oluruz

Okul iyi insan yetiştirir mi?

Vicdan-i Yitim

Ayet ve Hadislerde İnsan Hakları

Annem benim dilim oldu

Öğretmenlik sadece bir gün değildir

Bu gidiş nereye?

2023 Eğitim Vizyonu Eğitimcilere Vizyon katar mı? (2)

2023 Eğitim Vizyonu Eğitimcilere Vizyon Katar Mı ?(1)

2023 “İnsan” Merkezli Eğitim Vizyonu