29 Ocak 2020 Çarşamba
İnsan Bir Değerdir

Abdurrahman Örnek

İnsan Bir Değerdir

İmam-ı Azam “Cevizin kabuğunu kırıp içini göremeyenler , cevizi sadece kabuktan ibaret
zannederler" der. İnsan dış yapısıyla dışarıdan diğer canlılar gibi bir varlık olarak görülebilir.
Oysa insan kendi özünde bir cevherdir. Allah emaneti kendisine verdiğinde iradesine güvenen
insan, hiç çekinmeden kabul etmiştir.
 
Ve bu emaneti bazen yerine getirerek bazen de isyan ederek, varoluşsal serüvenini sürdürmektedir. Bu yaşamsal süreci ise gelişi güzel oluşturulmuş bir hayat tarzı olarak düşünemeyiz.
 
Bu mükemmel sistemin varoluş sebebi düşünüldükçe insan gerçeğinin özündeki cevherin de hayretlerle farkına varıyoruz. Bu cevher ömrü boyunca ya iyinin yanında kötünün karşısında ya da kötünün yanında iyinin karşısında bir duruş sergilemektedir. Bizim bakış açımız insana eşref-i mahlukat olarak bakmak ve insani değer adına yapılacak ne varsa bu değerlere yeniden odaklanmaktır.
 
Bugün arzı venesli yeniden inşa etmek için yitiğini arayan yeni kuşakları, kutlu arayışın içerisine dinamik olarak dahil etmeliyiz.Bu çağın en pahalı sermayesi olan bilgiyi imanla genç kuşakların
yüreğine ve dimağına nakşetmeliyiz. Nurettin Topçu'nun şu açıklaması bu ruhun temelini
iyice sağlamlaştırmamıza yardımcı olabilir.
 
"Günümüz mektebi insanın ruhunu yüceltmek için değil makineye esir etmek için ve midesinin saltanatını yaşatmak için açılmış bir kapıdır.Mektep artık gençlerin bina, fabrika ve teknik hizmetlerde cebe girecek paranın hesabının yapıldığı bir eşiktir.
 
Millet ruhu ile bağlarının hesabının yapılmadığı bir eşiktir. Millet ruhu ile bağları kopartılan bugünkü okul, milletin insanını yetiştirmek için değil, fabrikaya usta yetiştirmek için çalışıyor. Bu gençlik ruhsuz , idealsiz, inançsız bir adam olacaktır. Oysa bize insan mektebi lazımdır, bu mektep ki bizi kendi ruhumuza kavuştursun, her hareketimizin ahlaki değeri olduğunu hatırlatsın, hayaya hayran gönüller, insanlığı seven temiz yürekler yetiştirsin.
 
" Bu yüzyıldaki en önemli çabalarımızdan biri de tarihsel empatiyi doğru biçimde
kurgulayarak ortak, özgün sonuçlara dolayısıyla uzlaşıya varmak olmalı. Sınırın diğer
tarafında dün bizim gibi yaşayan, bize benzeyen hayatlar, çocuklarımızla yaşıt çocuklar,
kadınlarımıza benzeyen kadınlar yerinden yurdundan edilmiş yüz binlerce yaşam için ve her
zamankinden daha fazla ihtiyacımız olan evrensel barışa katkı sağlayacak adımlar atmalı değil
mi insanlık.
 
Ne ile? Tabi ki temeli “değerler” olan eğitimle. Tarihsel empati ile beraber
toplumsal , sınırsal ve sosyolojik empatiyi de yaşamak ve yaşatmak zorundayız. İnsanlığın
geleceğini tehdit eden kötüye gidişi durdurmak, sahip olduğu değerleri yeniden yaşanır hale
getirmek için, değerlere ve değerlerin eğitimine ihtiyaç vardır.
 
Toplumun bencil, bireyci bir hayata yöneldiği, aile bağlarının zayıfladığı, aile içi ilişkilerin donuk bir yapıya büründüğü günümüzde mutlu, başarılı dünya ve ahiret mutluluğunu hedefleyen nesiller yetiştirmeye gayret etmeliyiz.
 
Saygı, emek, paylaşmak gibi değerlere yaklaşırsak dünyayı saran çıkarcı ,
sahtekar, hedonist ve paranın egemenliği ile onu satın alan ruhlardan arınırız. Çevremizi bir
toz bulutu gibi saran kötülüklere, insanların birbirlerini artık sevmemelerine, birbirlerini
çekememelerine, bencilliklerine, hırs dolu heybeler yüklenmelerine şahit oluyoruz.
,
Kötülükler artıyor çünkü insanlar kendilerinden başka kimseyi sevmiyorlar. Çıkar ilişkileri
aşkta, sokakta, dostlukta kısacası her yerde insanlara, yeni nesillere ruhsuz dünyalar yaratıyor.
Çağımızda insanlık değerlerinde bir aşınma ve yozlaşma görülmektedir. Bunun için
merkezimize insan sevgisini almalıyız. İnsanlık adalet ,güvenlik, merhamet, iyilik, sevgi,
saygı, vefa gibi insanı insan yapan, toplum barışını sağlayan değerlere yeniden sarılmalı ve
sahip çıkmalı.
 
Kişinin kendi çıkarlarını göz ardı edip sadece ötekinin acılarını dindirebilmek için onu anlamak istemesi bu insani beraberliğin nasıl olabileceğinin göstergesidir. Bütün kırılmalara, incinmelere hiç ölmeyecekmiş gibi yaşarken ölmek durumunda kalmaya, yalnızlıklara, karşı karşıya olduğumuz şiddete, anlam veremediğimiz savaşlara karşı, salt insan olarak ayakta kalmak için, belki de her zamankinden daha çok birbirimize ihtiyacımız var.
14.01.2020 (Abdurrahman Örnek)

DİĞER YAZILAR

Çocuk yüreğinin öğretmeni olmak

Zeytin ağacının gövdesinde bir erva bebek

Hastane koridorları hüzünlüdür

Okula gitmeyen çırak aranıyor

Babasız kalmak

İnsan neden insan olamaz

Nihayet “ Pısa” olacak gibi

Özel gereksinimli bireyler ve eğitimleri

Aileyi bitirme planı toplumsal cinsiyet eşitliği(1)

Medeniyetlerin kötüsü “ekran medeniyeti”

Eğitimde eksik olan ne?

Zamanı uğurlamak

Fikir,hareket ve gençlik

Yeni olandan korkmak

Öğretmen neden şiddet görür?

Müebbet kölelik

Eğitimde duygu eğitimi “sihirli el”olabilir mi?

İdeolojilerin devrimlerinden kapitalist evrimlere

Ülkeler bazında nitelikli öğretmenlik

İnancın farkına varmak

Eğitim Öğretim Başlarken

Fil dişi kuleden cafelere

Bir okul müdürü kadar okuldur(2)

Bir okul müdürü kadar okuldur

Neyi kaybettiğini hatırlayacaksın

Figüran

Benzemezliğin farkını yaşamak

YKS Eleştirisi

Günlük Hayata 30 Dakika Kitap Okuma Molası

Eğitim Reformunda Öğretmenin Rolü

Rahman Ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla

Gaziantep Tıp Fakültesi ve Hematoloji Servisi

İnsan Olma Çabası

Bir fırsat eğitimi olarak 4-6 yaş Kur’an Kursları

Şehir ve Medeniyet

İslam Batı’ya galip gelir mi?

Peltek Düşünceler

Yönetici, Liyakat ve Adalet

Gaziantep’ten Bir Ziya Öğretmen geçti

Kınalızâde Ali Çelebi’ye göre Çocuk Eğitimi

Aile eğitiminde kadın ve erkeğin rolü

STK’larda Varoluşsal Kimlik Sorunları

Ruh Kirliliği

İdeal Öğretmenin Nitelikleri

Eğitim Sistemimizde Tecdid

Kaçak Göçmen Notları

Sorun nerde?

Akıllı Tahta mı Bilinçli öğretmen mi?

Kim medeni, kim değil?

Günah ve sevap arasında tövbekâr olmak

Mehmet Akif Ersoy’u anladığımız gün anmış oluruz

Okul iyi insan yetiştirir mi?

Vicdan-i Yitim

Ayet ve Hadislerde İnsan Hakları

Annem benim dilim oldu

Öğretmenlik sadece bir gün değildir

Bu gidiş nereye?

2023 Eğitim Vizyonu Eğitimcilere Vizyon katar mı? (2)

2023 Eğitim Vizyonu Eğitimcilere Vizyon Katar Mı ?(1)

2023 “İnsan” Merkezli Eğitim Vizyonu

Kemanın telleri

Sendikal Mücadelede yeni bir dönem olur mu?

Kehanet severlik

Eğitim öğretim başlarken

Hüznün Adı: Eylül’dür

Eğitimde yaş ne ifade eder

Toplumsal ihya için çok düşünme az konuşma edebi

Eğitimde oyunun önemi

EDEBİYAT, ŞİİR VE İNSAN

Eğitimi rahatlatacak ara formül ortaöğretimden geçer

Bu da benim duam olsun

YKS’de doğru tercih nasıl yapılmalı

Bir köyü olmalı insanın

Büyükler kazandı sıra gençlerde, şimdi YKS zamanı

Ben nesli ve belirsiz gelecek

Ne varsa sana bıraktım

Erdemin peşinde olmak

Liselere giriş sınavına doğru

Huy güzellikleri

Osmanlı’dan günümüze engellilerin eğitim serüveni

Umudun kıyısında yaşamak

Osmanlı’da değerler eğitimi

Ara sıra öylesine sözler

Dost ve dostluğa dair

Çağın salgını; otizm

Dedeler ve nineler aileden dışlanınca….

Tarihin büyüsü

Rüyalarında kelebek olan çocuklar

Gaziantep el ele okuma yazma seferberliğine

Kendine bir söz ver

Sosyal etkinlikler okullarda neden önemlidir

Eğitim ve görenek

Kimine göre iyi, kimine göre acıdır hayat

Mithat Enç’in Gaziantepli olduğunu bilenler el kaldırsın

İran’da yeni kurtarıcı mehdi; şah mı olacak?

Yeni bir dünya şifresi: Kudüs

Efendi iken paryalaşan devlet Endülüs(2)

Efendi iken paryalaşan devlet Endülüs

Olasılık temennisi

Öğretmenime mektup