10 Aralık 2019 Salı
Eğitimde  eksik olan ne?

Abdurrahman Örnek

Eğitimde eksik olan ne?

Gaziantep bilindiği üzere nüfus olarak yoğun bir şehir. Bunun yanında gerek iç göçün gerekse mülteci göçün demografik açıdan çeşitlilik gösterdiği ve bu nüfus yoğunluğuna istihdam sağlayan bir şehir.Tabi ki şehrin bu yoğunluğu avantaja çevirmesi için eğitim , güvenlik gibi birçok bileşenin de altyapısını oluşturmak ve tedbir almak  gerekmektedir. Bir eğitimci olarak eğitimle ilgili izlenimlerimi paylaşmak istiyorum.

Özellikle okulların  fiziki alt yapılarının gerçekten eğitim açısından çok elverişli olmasını gördüm. Mesela  Şahinbey İlçesindeki okulların son yıllardaki değişiminde  başta sayın valimiz Davut GÜL Bey’in, İl Milli Eğitim müdürü Cengiz METE Bey’in Şahinbey ve Şehitkamil İlçe Milli Eğitim Müdürleri ve tabiî ki işin mutfağındaki kısıtlı imkanlarla sorunları çözmeye çalışan okulların temizlik ,eğitim ortamlarının düzenlenmesi ve güzelleşmesinde emeği geçen  okul müdürlerinin,  öz verili çalışmalarına şahit olduk.

Bir ekip ruhu ile  idareci, öğretmen, hizmetli el birliğiyle öğrencilere ve velilere eğitim öğretim hizmeti sunma noktasında takdire şayan çaba içerisindeler. Bunlardan birkaç örnek vermek istiyorum Özel İdare İlkokulu bir yıl önceki fiziki yapısıyla bugünkü görünümü arasında yüzde yüz fark var. Tam bir kolej havasında, genel öğrenci yapısının yüzde sekseni de Suriyeli öğrencilerden ibaret.

Okul idaresi milli eğitimin katkısı yanında okulun bu dönüşümünü tamamen çevresel imkanlarla yaptıklarını söylüyorlar. Okul tam bir hayaller okulu, ufukları uçsuz bucaksız. Diğer yandan Emine Ulusoy İlkokulu Cengiz Topel  Mahallesi’nde valiliğin yaptığı yeni binada hizmet vermekte, okul hijyenik açıdan tertemiz öğrenciler pırıl pırıl ve okul devletin hizmet yüzünü bütün işlevselliği ile yansıtmakta. Diğer bir okul Latife Özmimar, dört  yıl önce gittiğimde gerçekten anlatılmayacak kadar kötü bir durumdaydı.

Ama şimdi modern bir okul görünümüne bürünmüş idarecilerin gayreti takdire şayan. Okul müdürüne sorduğumda okulun öğrencilerinin daha önce mevsimlik işçi durumundan dolayı devamsızlık oranı belli aylarda oldukça fazla diyordu ama şu an velilerin ve öğrencilerin okula olan duyarlılığının ve ilgisini arttığını söylemektedirler. Kazım Karabekir İlkokulu sosyo -ekonomik açıdan kısıtlı bir bölgede olmasına rağmen idareci ve öğretmenlerin gayreti ile o bölgeye nefes olmuş durumda. Mustafa Marangoz, Vehbi Dai İlkokulu, Ocaklar Meslek Lisesi Şahinbey Anadolu Lisesi tertemiz ve pırıl pırıl.  Mareşal Fevzi Çakmak Ortaokulu öğrenci yoğunluğuna rağmen idareci ve öğretmenlerin gayretleri ile özellikle de yetenekli öğrencilerin belli alanlara yönlendirilmesinde takdire şayan çalışmalar yapıyorlar. Bu bölgedeki meslektaşlarımı tüm çaba ve gayretlerinden dolayı tebrik ediyorum.Çünkü buradaki idareci ve öğretmen arkadaşlar aynı zamanda devletin ordaki vatandaşlar açısında hizmet yüzüdür.

Peki eğitimde bir türlü istediğimiz düzeye gelemediğimiz getiremediğimiz eksik kalan yanımız ne? Okulların normal öğretim programı uygulayamaması,  bu okullardaki öğrenci sayılarının hep iki bin civarında olması. Diğer bir yandan bütün okullarda öğrenci potansiyelinin üçte birinin Suriyeli olması. Öğrenciden başlayıp, veliye öğretmene ve idareciye kadar giden bir hat üzerinde harekete getirici (motive edici) bir ruh isyanına  ihtiyaç var.

Öğretmen yeniden inanmalı kendisine  ,öğrencilerine okuluna ve de okuluna her sabah mabede girer gibi girmeli.  Öğretmene yeniden ideal ve ruh kazandırılmalı. Henüz mesleğin ilk yılından itibaren ciddi tükenmişlik sendromu ile karşı karşıyalar.  Öğretmen eti senin kemiği benim diye teslim edilen  durumdan artık öğrenci emanet edilen eli öpülesi kimse değil pozisyonuna düşmüştür. Öğrenciye bakıcılık yapması gereken bir görevli, tepesinde ise eli sopalı bir veli durumunda.

Sayın Milli Eğitim Bakanımız Ziya SELÇUK Bey’in göreve geldiği günden beri ,öğretmene güven veren açıklamaları kısmen etkili olsa da öğretmenlerin içindeki ideal körlüğü kırabilmiş değil. Bu iş yerelde de,  il ve ilçelerde ki amirlere düşmektedir. Diğer yandan   12 yıl zorunlu eğitimin okullardaki getirdiği öğrenci yoğunluğundan dolayı sınıf içinde  öğrenmek istemeyen öğrenci yapısı da öğretmeni yormakta, tüketmektedir.

Ortaokullardaki ders fazlalığı ve buna ilaveten de ikili öğretim olunca öğrencilerin oldukça geç vakitlerde okuldan çıkmaları öğrencileri yormaktadır. Okullardaki denetim sisteminin bitmesi maalesef öz denetimi de bitirmiştir. Öğretmen denetimleri okul müdürünün denetimleri ile cılız kalmıştır. Çünkü insan aşina olduğu ve kurum içinde beraber çalıştığı amirlerin denetimini bir süre sonra önemsememeye başlıyor.

Kaynak kitap sorunun bir türlü çözülememesi sosyoekonomik açıdan kötü durumda olan bölge okullarını bedava dağıtılan ders kitapları ile eğitim öğretim yaptırırken sosyoekonomik açıdan iyi olan okulları yardımcı kaynak kitaplarla ders yapmaktadır. Hal böyle olunca da  arada ciddi uçurum oluşuyor. Diğer yandan öğrencilerin sınav kaygıları nedeniyle akademik yarış altında bunalmaları. Okullar arasındaki farklılıkların öğretmen ve öğrencilerdeki işe yarar ya da yaramaz etkisi de oldukça olumsuz etkilemekte.  

Yani eğitim  henüz gerçek manasını bulmuş değil. Maalesef bilgiyi alma  ve taşıma işi hala devam ediyor. İnsanlar yeniden insan olmak ve insan kalmak çabasına girmeli. Eğitimi birincil öncelik olarak almalı öğretimi ise ikincil. Önce değerleri yüreğe yerleştirmeli, sonrasında akıl uygulamaya kendiliğinden geçer.

12.11.2019 (Abdurrahman Örnek)

DİĞER YAZILAR

Nihayet “ Pısa” olacak gibi

Özel gereksinimli bireyler ve eğitimleri

Aileyi bitirme planı toplumsal cinsiyet eşitliği(1)

Medeniyetlerin kötüsü “ekran medeniyeti”

Zamanı uğurlamak

Fikir,hareket ve gençlik

Yeni olandan korkmak

Öğretmen neden şiddet görür?

Müebbet kölelik

Eğitimde duygu eğitimi “sihirli el”olabilir mi?

İdeolojilerin devrimlerinden kapitalist evrimlere

Ülkeler bazında nitelikli öğretmenlik

İnancın farkına varmak

Eğitim Öğretim Başlarken

Fil dişi kuleden cafelere

Bir okul müdürü kadar okuldur(2)

Bir okul müdürü kadar okuldur

Neyi kaybettiğini hatırlayacaksın

Figüran

Benzemezliğin farkını yaşamak

YKS Eleştirisi

Günlük Hayata 30 Dakika Kitap Okuma Molası

Eğitim Reformunda Öğretmenin Rolü

Rahman Ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla

Gaziantep Tıp Fakültesi ve Hematoloji Servisi

İnsan Olma Çabası

Bir fırsat eğitimi olarak 4-6 yaş Kur’an Kursları

Şehir ve Medeniyet

İslam Batı’ya galip gelir mi?

Peltek Düşünceler

Yönetici, Liyakat ve Adalet

Gaziantep’ten Bir Ziya Öğretmen geçti

Kınalızâde Ali Çelebi’ye göre Çocuk Eğitimi

Aile eğitiminde kadın ve erkeğin rolü

STK’larda Varoluşsal Kimlik Sorunları

Ruh Kirliliği

İdeal Öğretmenin Nitelikleri

Eğitim Sistemimizde Tecdid

Kaçak Göçmen Notları

Sorun nerde?

Akıllı Tahta mı Bilinçli öğretmen mi?

Kim medeni, kim değil?

Günah ve sevap arasında tövbekâr olmak

Mehmet Akif Ersoy’u anladığımız gün anmış oluruz

Okul iyi insan yetiştirir mi?

Vicdan-i Yitim

Ayet ve Hadislerde İnsan Hakları

Annem benim dilim oldu

Öğretmenlik sadece bir gün değildir

Bu gidiş nereye?

2023 Eğitim Vizyonu Eğitimcilere Vizyon katar mı? (2)

2023 Eğitim Vizyonu Eğitimcilere Vizyon Katar Mı ?(1)

2023 “İnsan” Merkezli Eğitim Vizyonu

Kemanın telleri

Sendikal Mücadelede yeni bir dönem olur mu?

Kehanet severlik

Eğitim öğretim başlarken

Hüznün Adı: Eylül’dür

Eğitimde yaş ne ifade eder

Toplumsal ihya için çok düşünme az konuşma edebi

Eğitimde oyunun önemi

EDEBİYAT, ŞİİR VE İNSAN

Eğitimi rahatlatacak ara formül ortaöğretimden geçer

Bu da benim duam olsun

YKS’de doğru tercih nasıl yapılmalı

Bir köyü olmalı insanın

Büyükler kazandı sıra gençlerde, şimdi YKS zamanı

Ben nesli ve belirsiz gelecek

Ne varsa sana bıraktım

Erdemin peşinde olmak

Liselere giriş sınavına doğru

Huy güzellikleri

Osmanlı’dan günümüze engellilerin eğitim serüveni

Umudun kıyısında yaşamak

Osmanlı’da değerler eğitimi

Ara sıra öylesine sözler

Dost ve dostluğa dair

Çağın salgını; otizm

Dedeler ve nineler aileden dışlanınca….

Tarihin büyüsü

Rüyalarında kelebek olan çocuklar

Gaziantep el ele okuma yazma seferberliğine

Kendine bir söz ver

Sosyal etkinlikler okullarda neden önemlidir

Eğitim ve görenek

Kimine göre iyi, kimine göre acıdır hayat

Mithat Enç’in Gaziantepli olduğunu bilenler el kaldırsın

İran’da yeni kurtarıcı mehdi; şah mı olacak?

Yeni bir dünya şifresi: Kudüs

Efendi iken paryalaşan devlet Endülüs(2)

Efendi iken paryalaşan devlet Endülüs

Olasılık temennisi

Öğretmenime mektup

İyi öğretmen kendini yenileyen öğretmendir

Yeniden bismillah demeliyiz

Geçmişte bıraktıklarımız

Çarpık kentleşme ve mahremiyetsizlik

Tanımlanmamış insan

Teslimiyette temsiliyet krizi

Teog kaldırılsın ama…