17 Haziran 2019 Pazartesi
Eğitim Reformunda Öğretmenin Rolü

Abdurrahman Örnek

Eğitim Reformunda Öğretmenin Rolü

Ülkemizde her dönemin reformsuz geçmeyen tek kavramı her halde eğitimdir. Reform her zaman gereklidir,  hele de konu eğitim olunca reformun önemi ve ehemmiyeti iyice artmaktadır. Şu bir gerçektir ki ne kadar reform yapılırsa yapılsın eğitimi öğretmenlerde bir gönül işine, sevgiye dönüştürmediğimiz sürece eğitim reformlarımızın bir ayağı topal kalır. Yetişkinlerin hikâyelerini dinlediğiniz zaman, hepsinin hayatında sevgi dolu bir öğretmen ve o öğretmenin en zor zamanlarda yüreklerine dokunuşu vardır. Dahası bir eğitim sistemi,  öğretmene saygınlık kazandırmadan işleyemezEğitimdeki reformlarda öğretmen tecrübeleri de dikkate alınırsa dönüşüm daha sağlıklı olur. Öğretmenlerin eğitimin her aşamasında karar mercii olması şart. Eğitimin nimetlerinden milletimizi, öğrencilerimizi mahrum ve yoksun durumdan kurtarmak için öğretmenler daha çok dinlenilmeli ve uygulamaları dikkate alınmalı. İyi bir öğretmen,  iyi bir eğitimci insanların akıl ve vicdanında gömülü ve gizli olan kıymetleri ortaya çıkarma çabasında olandır. Öğretmen milletin ruhunun derinliklerinde gizli kalmış olan büyüyü bulup ortaya çıkarmalıdır.  Bu manada 2023 Vizyonu milletin kafasındaki belirsizlikleri yırtmak için bir deniz feneri görevi görmektedir. 2023 Vizyonu’nu daha büyük lambalara ve projektörlere dönüştürmek bizim elimizde.  Eğer çocuklar keşfedilmeyi bekleyen bir hazine ise en erken yaşta bu keşif yapılmalı ki çocuğun istidadı en yüksek seviyesine çıkarılabilsin. Diğer yandan küçük yaştaki çocuklara eğitim verirken yapılacak bir hata onların kişiliği, öğrenme hevesleri, ahlaki ve manevi gelişimleri üzerinde kritik ve bir o kadar da telafisi zor sonuçlar doğurur.  Kendi değerli bilginlerimizi, sanatçılarımızı, edebiyatçılarımızı, kâşiflerimizi yetiştirmek ve faydalı olabilecek insanlar ortaya çıkarmak tamamen yeni bir eğitim felsefesi ve yeni eğitimci bakış açısıyla olacaktır. Öyleyse bu çocukların öğretmenleri diğerlerine göre çok donanımlı ve bilgili olmalıdır ki bir toplumun en değerli hazineleri olan çocuklar; ahlak, kişilik, dikkat, motivasyon ve üretkenlik gibi temel taşlar noktasında hayat şişelerinin içine bu taşları zamanında koymuş olsunlar. (Raçinski) Bilinçli ve bilinçsiz körlükten kurtulmak için başkaları tarafından kapatılmış gözlerimizi ancak eğitimin vereceği özgün ve cesaretle açabiliriz. Geçmişteki asaletlerle övünmenin eğer siz gelecekle ilgili hiçbir şey ve çaba işine girmiyorsanız,  kendinizi ve çevrenizi eğitmiyorsanız geçmişi bilmenizin ve geçmişle övünmenizin hiçbir anlamı yoktur. Hollanda küçücük yüzölçümü ile dünya tarımsal dönüşümün liderliğini yaparken, İsviçreliler fazla süt veren inekler yetiştirirken, İngilizler gayet iyi koşan cins atların yanı sıra iyi et ve süt veren koyunlar yetiştirirken biz neden bu ülkelerden daha fazla yüzölçümüne sahipken büyük ovalarımız,  meralarımız varken neden onlardan daha iyi et süt ve tarımsal üretim yapmayalım. Bu yüzden köylerimizi köylülerimizi modern hale getirme ve köylülerimizi köyde tutma yönünde teşvikler vermeliyiz hatta tersine göçü şehirden köye doğru sağlama yönünde çabalar üretmeliyiz. Eğer ülkemizde herkes ülkemizin kalkınması için çalışırsa tarlaları kaliteli ürünlerle ekip biçerse, hayvanlardan kaliteli süt ve süt ürünü elde edilirse kaliteli et için hayvan yetiştirilirse, yer altındaki ve yer üstündeki madenler son teknoloji ile işletilir, doğa bilinçli şekilde kullanılırsa, dikey yapılarla değil yatay yapılarla doğayı tahrip etmeden kontrollü kullanma sağlanırsa ülkemizin Cennet olmaması için hiçbir neden yok. 

Eğitici öğrencilere eğitimin içeriğinin bir hammaddesi olduğu gibi yaklaşırsa ve bu hammaddeyi de iyi işlerse bunun sonucunda istenilen işe yarar ne varsa o elde edilir. Çocuklar okula ilk başladıklarında saklanacak köşe bucak ararlar, ürkek ve korkak bakışlarla etrafı süzerler,  kırık dökük cümlelerle zorla konuşurlar. İyi öğretmen öğrencinin nazarında kıştan sonra gelen ilkbahar gibidir. Öğretmen çocuklara sadece fiziksel sportif faaliyetler yaptırmamalı, zihinsel sporlardan da sportif faaliyetler yaptırmalı, matematiksel problemler, kompozisyon, şiir gibi. Öğretmen öğrencilerin aklını, kalbini, ruhunu ve duygularını güçlendiren egzersizler de yaptırmalı. Öğretmen öğrencilerine kendi kendilerini idare etmenin metotlarını öğretmeli. Kalplerinin, duygularının, arzularının, iradelerinin dizginlerini kesinlikle elden bırakmamalarını öğretmeli. İleriki yaşamlarında kendilerini utandıracak şeylerden uzak durmak için manen en güçlü olmalarını öğretmeli. İradenin ve ahlakın kesinlikle boş bırakılmaması bu yolda gereken egzersizlerin yapılarak duyguları sürekli olumlu işlerle meşgul etmelerini öğretmeli.

1.06.2019 (Abdurrahman Örnek)

DİĞER YAZILAR

Günlük Hayata 30 Dakika Kitap Okuma Molası

Rahman Ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla

Gaziantep Tıp Fakültesi ve Hematoloji Servisi

İnsan Olma Çabası

Bir fırsat eğitimi olarak 4-6 yaş Kur’an Kursları

Şehir ve Medeniyet

İslam Batı’ya galip gelir mi?

Peltek Düşünceler

Yönetici, Liyakat ve Adalet

Gaziantep’ten Bir Ziya Öğretmen geçti

Kınalızâde Ali Çelebi’ye göre Çocuk Eğitimi

Aile eğitiminde kadın ve erkeğin rolü

STK’larda Varoluşsal Kimlik Sorunları

Ruh Kirliliği

İdeal Öğretmenin Nitelikleri

Eğitim Sistemimizde Tecdid

Kaçak Göçmen Notları

Sorun nerde?

Akıllı Tahta mı Bilinçli öğretmen mi?

Kim medeni, kim değil?

Günah ve sevap arasında tövbekâr olmak

Mehmet Akif Ersoy’u anladığımız gün anmış oluruz

Okul iyi insan yetiştirir mi?

Vicdan-i Yitim

Ayet ve Hadislerde İnsan Hakları

Annem benim dilim oldu

Öğretmenlik sadece bir gün değildir

Bu gidiş nereye?

2023 Eğitim Vizyonu Eğitimcilere Vizyon katar mı? (2)

2023 Eğitim Vizyonu Eğitimcilere Vizyon Katar Mı ?(1)

2023 “İnsan” Merkezli Eğitim Vizyonu

Kemanın telleri

Sendikal Mücadelede yeni bir dönem olur mu?

Kehanet severlik

Eğitim öğretim başlarken

Hüznün Adı: Eylül’dür

Eğitimde yaş ne ifade eder

Toplumsal ihya için çok düşünme az konuşma edebi

Eğitimde oyunun önemi

EDEBİYAT, ŞİİR VE İNSAN

Eğitimi rahatlatacak ara formül ortaöğretimden geçer

Bu da benim duam olsun

YKS’de doğru tercih nasıl yapılmalı

Bir köyü olmalı insanın

Büyükler kazandı sıra gençlerde, şimdi YKS zamanı

Ben nesli ve belirsiz gelecek

Ne varsa sana bıraktım

Erdemin peşinde olmak

Liselere giriş sınavına doğru

Huy güzellikleri

Osmanlı’dan günümüze engellilerin eğitim serüveni

Umudun kıyısında yaşamak

Osmanlı’da değerler eğitimi

Ara sıra öylesine sözler

Dost ve dostluğa dair

Çağın salgını; otizm

Dedeler ve nineler aileden dışlanınca….

Tarihin büyüsü

Rüyalarında kelebek olan çocuklar

Gaziantep el ele okuma yazma seferberliğine

Kendine bir söz ver

Sosyal etkinlikler okullarda neden önemlidir

Eğitim ve görenek

Kimine göre iyi, kimine göre acıdır hayat

Mithat Enç’in Gaziantepli olduğunu bilenler el kaldırsın

İran’da yeni kurtarıcı mehdi; şah mı olacak?

Yeni bir dünya şifresi: Kudüs

Efendi iken paryalaşan devlet Endülüs(2)

Efendi iken paryalaşan devlet Endülüs

Olasılık temennisi

Öğretmenime mektup

İyi öğretmen kendini yenileyen öğretmendir

Yeniden bismillah demeliyiz

Geçmişte bıraktıklarımız

Çarpık kentleşme ve mahremiyetsizlik

Tanımlanmamış insan

Teslimiyette temsiliyet krizi

Teog kaldırılsın ama…

Niçin kitap okumalıyız?

Şimdi eğitim vakti

Bir avuç umut ısmarladım

ÖSYM VE YÖK BAŞKANININ İÇİ RAHAT MI?

Dil kültür’ün vazgeçilmezidir

 ÇOCUKLAR BİZDEN  NE  İSTER?

İnsani Bir İhtiyaç Olarak İletişim

  LYS’de Doğru Tercih Zamanı

15 Temmuz; Sivil Direniş Ve Yeniden Diriliş Günü

Suriyelilere yapılanları kınıyoruz!

Suriyeli Mültecilerle Yeniden Kardeşlik Zamanı

Yeni Bir Neslin İnşası İçin Yaz Kur’an Kursları

AVM   Fetişizmi

Tatile Girerken Öğrenciler   Ne Yapmalı

Haberin Kaynağı Ve Müslümanca Tavır

Bir Tutkudur Okumak

Aile içi iletişimde ebeveyn çocuk iletişimsizliği

Özrüm Kabülümdür

Asıl Mesele Öğretmen Olmak ( 2 )                                      

Asıl mesele Öğretmen olmak ( 1 )

Eğitim de rehberlik hizmetleri - 3

LOKMAN SURESİ İLE DEĞERLER EĞİTİMİ